fredag 10 april 2009

Det börjar röra på sig

Ställningen där kajaken ska byggas på

Ordning och reda??

Gavel från en gammal soffa

Hej

Nu är det en månad sedan jag startade bloggen, då skrev jag att jag är en tidsoptimist och det stämmer mer än väl. Det har varit mycket att röja och flytta runt i källaren, inte minst mina egna saker, men nu har jag äntligen fått någorlunda ordning på dem.

Ja, så har jag insett att det finns annat i tillvaron än bara kajakbygge, och sitta i sjön kan jag göra ändå för jag har ju redan två kajaker. Så skynda långsamt det ska jag göra.

I söndags var jag och svåger Sven o paddlade i Skällderviken/Rönneå, i utloppet från ån till havet blir det väldigt konstiga strömmar och vågor, en del vågor var 1,5meter.
I dessa paddlade vi ut i och sedan in igen, femte gången vi gjorde det så pausade vi ca 100 meter ut, det var lugnare vatten där. Jag var några meter från Sven när jag ser att han välter o hamnar upp o ner, oj då han behöver hjälp o då inser jag att jag oxå är på väg att hamna upp o ner.
Vattnet var svalt 5-8grader men vi har ju rätt kläder på oss så det är ingen fara med temperaturen, nu ska vi bara komma i kajakerna igen.
Vi lägger kajakerna parallellt med varandra och med min paddel på däcken det blir nästan som en katamaran. Först tar sig Sven upp sen är det min tur, det var faktiskt lättare än vi trodde. Nu kommer vi på att ingen av oss har någon pump med sig, och sittbrunnen är full av vatten, vad gör man?
Ösa med händerna är ingen ide, nä det blir till att ta sig in genom vågor o strömmar med vattenfylld sittbrun. Det är en ny erfarenhet för det är jättesvårt att styra och så har vi vattnet i sittbrunnen som rör sig, det gäller att ha tungan rätt i mun. Till slut kommer vi fram till bryggan där vi startade.
Den här händelsen kommer jag att gå o suga på länge, det var roligt o spännande, kommer säkert att göra det fler gånger......

Igår kväll gjorde jag en ställning på hjul (gavlarna kommer från en soffa som skulle slängas) på den ska jiggen sättas. På jiggen ska spantmallarna fästas, när det är gjort kan jag börja bygga.
Nu kliar det i fingrarna för att få fortsätta.
Fönstret kom på plats i lördags, mycket jobb att få hål till det och dammigt var det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar