tisdag 21 april 2009

Ja så har det gått en dryg vecka, eller har den varit dryg ? ? ?


Nä de har varit en händelserik vecka...
Bygget har fortskridit som jag har tänkt mig, nästan i alla fall


Här ovan är jiggen på plats, det var jobbigt att få till formen på den,
att trä kan vara så motsträvigt.
Därefter spände jag en lina från för till akter, den blir då centerlinjen,
nu ska spanten på plats men det visade sig att det inte var så
lätt att få till lod och vågrätta linjen, dessutom skulle det
vara i vinkel med centerlinjen.

Jag gav upp, det vill inte som jag vill...



Lördag 18 april

Nya krafter och nya ideér
En ny jigg av spånskiva, mycket lättare att ställa in de olika
linjerna med hjälp av en krysslaser



Spanten är på plats och jag har plockat fram listerna som ska
fästas på spanten, men innan dess..



ska för och akter stäv tillverkas...



sedan ska de fasas av



akterstäven på plats, relingslister och köllist har passats till.
Det var lite letande innan jag hittade tre lister som var någorlunda
raka



När så ena sidans relingslist är riktad och fäst var det dags
för andra för den andra sidan, för att få den på samma höjd
fäste jag vattenpasset på spanten och lodade in listen rätt.
Så gjorde jag på samtliga 12 spant, i för och akter ska jag limma
fast listerna.




Nu börjar man skymta linjerna av att det
ska bli en kajak

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar