söndag 19 juli 2009

Slipa, slipa o åter slipa

Till förstärkning av för o akterstävarna ska det
böjas lister som ska limmas fast med epoxi.
Jag började med att blötlägga granlister, samma
sort som jag använt till kajaken. Det gick inte
så bra för när jag böjde dem så mycket som
behövdes för aktersäven bröts listerna. Jaha..
vad använder man då för träslag??
Jo jag fick fram att Ask är mycket böjligt o segt,
som tur var hade vi en bräda av Ask liggande
på mitt arbete. Så jag sågade till några lister.
La dem i blöt sen var de så smidiga o lätta
att arbeta med, böjde o skruvade fast listerna,
några spännremmar o en snabbtving
fick hjälpa till


Så är listerna på plats, skruvarna bortplockade
o hålen efter skruvarna uppborrade med 6mm
borr, in med träplugg o lim

Hyvla så att formen blir bra

Så var det dags för ännu mer slipning, provade att
använda sickling vilket gick bra. Jag har läst att någon
har använt sig av ett bågfilsblad, jag provade med ett
sågblad från min geringssåg med mycket bra resultat.
Skulle uppskatta att jag har lagt minst 10 timmar till
slipningsarbete, o mer återstår, men det gör inget
för jag tycker att det är rogivande att slipa o se när
formen blir som jag vill ha den

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar